:: aku hanyalah seorang manusia yang masih bertatih mencari ilmu Allah yang sgt luas.. kalau ade silap dan salah sila KOMEN yer..Kongsilah Ilmu Walau Sebesar Zarah ::

Monday 18 February 2013

Bukan kegagalan tapi percubaan


       السلام عليكم
          بسم الله الرحمن الرحيم

Hari ni iaitu 18/2/2013 bersamaan dengan hari isnin, bermulalah sem baru ya'ni sem 4 untuk course aku ni.. means ade 3 sem lagi untuk diredah sebelum tangan menggenggam erat segulung ijazah. 

Result final exam sem lepas pon dah keluar beberapa hari yang lalu. Bagi yang berjaya mendapat keputusan yang baik, tahniah saya ucapkan. Bagi yang mendapat keputusan yang kurang enak, tahniah juga saya ucapkan.

 Dan please jangan panggil 'keputusan yang kurang enak' itu adalah kegagalan. Panggillah ia percubaan. Jadi, kalau percubaan itu belum berjaya, keep on trying. And never give up. 

Sebab aku sangat percaya dengan pepatah Arab ni, iaitu "Man jadda wajada, wa man zaro'a hasoda", means siapa yang berusaha dia akan berjaya, dan siapa yang menanam dia akan dapat hasilnya. Kalau percubaan kita masih belum berjaya sem ni, bermaksud usaha kita masih belom cukup, so? Double or triple kan usaha tersebut. There's no shortcut to  success. 



Awal2 sem ni, sangat molek lah kalau kita muhasabah diri. Cuba cari kelemahan diri sendiri yang menyebabkan kita kurang berjaya. Perbaiki kelemahan tersebut. Yang penting, carilah tips2 berguna daripada orang yang sudah merasai kejayaan dalam hidup mereka, contohnya Prof Muhaya. Prof Muhaya adalah salah seorang ilmuan yang aku amat hormati. Setiap kali dengar ucapannya, aku rasa sangat positif. 

Orang kata, benda dah lepas usah dikenang, jadikan sebagai pengajaran. Sebab "There's no mistakes in our life, just lessons". and We walk forward, not backward. right? 
Dalam dunia ni tiada orang bodoh, hanya ada orang yang malas. I like this phrase. So, jangan sesekali kata diri sendiri or orang lain 'bodoh'. 

Orang yang berada di bawah, tak semestinya gagal dan orang yang berada di atas tak semestinya berjaya. 


Kejayaan sebenar adalah kejayaan di akhirat, kejayaan abadi yang diiktiraf oleh Allah. Dan kejayaan di dunia yang hanya diiktiraf oleh manusia cumalah sebagai ujian untuk menguji keimanan kita. Iaitu SIAPA kita selepas berjaya?? Adakah seorang yang bongkak dan sombong? Megah dan berbangga dengan kejayaan?

Allah berfirman :
" Dan janganlah engkau memalingkan mukamu (kerana memandang rendah) kepada manusia, dan janganlah engkau berjalan di bumi dengan berlagak sombong ; sesungguhnya Allah tidak suka kepada tiap-tiap orang yang sombong takbur, lagi membanggakan diri."
( Surah Luqman : 18 )  

Allah juga nak uji SIAPA kita selepas gagal? Adakah seorang yang lemah, putus asa dan tidak redha? 

Allah berfirman :
" Dan sesiapa yang berserah diri bulat-bulat kepada Allah (dengan ikhlas) sedang ia berusaha mengerjakan kebaikan, maka sesungguhnya ia telah berpegang kepada simpulan (tali agama) yang teguh ; dan (ingatlah) kepada Allah jualah kesudahan segala urusan."
( Surah Luqman : 22 )

Kesimpulannya, jadilah orang yang bersyukur apabila mendapat ni'mat daripada Allah, dan redhalah dengan ketentuanNya apabila mendapat musibah. Sesungguhnya Allah itu Pencipta kita, Dia Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk setiap hambanya. =)

Sekian,
senyuummmm sokmo deh =))))))

by : Farhana Ruslan

No comments:

Post a Comment