:: aku hanyalah seorang manusia yang masih bertatih mencari ilmu Allah yang sgt luas.. kalau ade silap dan salah sila KOMEN yer..Kongsilah Ilmu Walau Sebesar Zarah ::

Wednesday 28 August 2013

Novel Cinta High Class

 السلام عليكم
 بسم الله الرحمن الرحيم

Subhanallah! 

Indahnya cinta tanpa noda. 

Indahnya bercinta berlandaskan syariat Islam. 

Indahnya cinta apabila tahu cara mengurus fitrah. 

Indahnya cinta jika sama2 bermujahadah. 

Indahnya cinta jika jauh daripada maksiat. 

Itulah kata2 yang dapat aku ucapkan apabila selesai membaca buku novel karya Ustazah Fatimah Syarha dan Dr. farhan Hadi. Uniknya novel ini kerana ia adalah novelet tarbiah 2 dalam 1. Means, 2 cerita dalam 1 novel dan mempunyai 492 muka surat. 

Haa itu diaa novelnye.. siap ade bunga2 cinta lagi. hehe

Secara ringkas, novel ini menceritakan perjalanan hidup seorang yang soleh dan solehah sehinggalah mereka dijodohkan oleh Allah. Betullah firman Allah :

"Perempuan-perempuan jahat untuk laki-laki jahat, laki-laki Jahat untuk perempuan-perempuan jahat pula, perempuan-perempuan baik untuk laki-laki baik, laki-laki baik untuk perempuan-perempuan baik pula. Mereka itu (orang-orang baik) terlepas dan tuduhan yang mereka katakan,untuk mereka ampunan dan rezeki yang mulia."

( Surah an-Nur : 26 ) 

Secara jujur, watak soleh dan solehah dalam novel ni hampir betul2 sempurna. Susah nak jumpa manusia yang betul2 perfect lebih2 lagi pada akhir zaman ni. Mungkin 1 dalam sejuta. Tapi kita jangan jadikan alasan mustahil itu untuk menyekat kemaraan kita untuk menjadi soleh dan solehah. 

Cuba renung kata2 ni 

Nampak tak.. kata2 ni la yang terpampang dalam bilik ak selama setahun. 
" Always Aim For The Moon, Even If You Miss, You Will Land Among the Stars "

Apa yang aku cuba nak katakan di sini adalah.. Kita kena " AIM " untuk jadi soleh dan solehah. Kena try jugak dengan cara menambah ilmu agama. Walaupun nanti kita takdelah sehebat seorang ulama', kita mungkin dapat jadi anak buah ulama'. Betul tak? 

Sama jugak macam kehidupan belajar kita, jangan takut untuk aim dapat 4 flat. Jangan jadikan alasan "tidak mampu " untuk menghalang matlamat kita. Kalau kita aim untuk dapat 4 flat, kita akan berusaha bersungguh-sungguh untuk dapatkannya. Dan walaupun x dapat 4 flat pun at the end tu, kita akan dapat hampir-hampir 4 flat. 

Macam tulah!

Haa itu diaa salah seorang idola aku. 

Nak taw apa yang Fatimah Syarha dan suaminya tulis dalam novel tu,, silalah beli. tak rugi bagi yang mencari cinta yang diredhai Allah. So sweet <3

okey.. Sekian sahaja bebelan pada hari ni. Semoga bermanfaat.

Senyuuumm sokmo deh =))))

2 comments:

  1. novel ni mmng best. karya fatimah syarha dan suami dia mmng bagus :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. aah.. bace novel sambil menimba ilmu.. tak rase buang masa pon. =)

      Delete