:: aku hanyalah seorang manusia yang masih bertatih mencari ilmu Allah yang sgt luas.. kalau ade silap dan salah sila KOMEN yer..Kongsilah Ilmu Walau Sebesar Zarah ::

Saturday 23 June 2012

cuti yang bermanfaat

assalamualaikum wbt.....

lame nye x update blog ni,, adui,,,da byk sarang labah2 dah.. maafin dong
bukan ape.. x sempat lah nk update..sbb final exam n masalah2 y perlu ditangani.. aku anggap masalah itu semua sebagai ujian daripada ALLAH SWT.. ujian untuk menguji keimanan dan kesabaran aku padaNYA.. semoga ujian yang diberi dapat mematangkan aku dalam menjalani hidup yang penuh suka duka ni... hidup yang penuh cabaran dan dugaan..

it's ok.. let bygone be bygone...
there's no mistake in life just lessons...
so, aku anggap masalah dan musibah yang aku terima sem 2 kt UM ni sebagai pengajaran... aku taknak terperangkap dalam masalah yang sama lagi...
aku lupa bahawa dunia ni penuh dengan kejahatan...

ok2 dah... cheer up!! hahahaha
sekarang aku tgh cuti.. baru 2 hari cuti... ade 3 bulan lagi.... yehuuuu.. yabedabeduu..
alamak..terover excited plak...maaf2
cuti...cuti jgk...
takkan aku benarkan cuti aku terisi dgn makan dan tido shj.. ceewaahhh



cuti atau dikenali juga sebagai masa lapang,,,
nikmat masa lapang adalah salah satu drp nikmat yang sering dilupai oleh manusia..
mksud aku..manusia lupa utk bersyukur dgn nikmat masa lapang..
masa lapang ni sebenarnye nikmat drp ALLAH utk hambanya,, kite suka kan bile dpt bercuti? so, jangan lupe utk bersyukur pd ALLAH yang Maha Penyayang... =)

terlalu banyak perkara yang aku ingin lakukan dalam cuti ini.... x tahu la sempat buat semua ke tak..tkpe...buat setakat yang sempat...
of course la cuti ini adalah peluang untuk kita menimba ilmu ALLAH.. sebagai persediaan untuk menghadapi hari yang mendatang.. persediaan untuk dunia dan juga akhirat...
kita perlu seimbangkan antara dunia dan akhirat kerana kedua-duanya penting.. dunia adalah 'makanan' utk akhirat kita.. apa yang kita buat kat dunia akan dibalas oleh ALLAH di akhirat..
' bekerjalah kamu utk mencari rezeki seperti kamu akan hidup 1000 tahun lagi di dunia.. dan solat lah kamu seperti kamu akan mati esok.. '

jadi..manfaatkanlah cuti kamu untuk dunia dan akhirat...
bagi aku... telah banyak buku2 yang aku kumpul untuk dibaca dlm cuti ni... antaranya ialah novel sebarkan cinta-MU karya Fatimah Syarha.. ensiklopedia solat.. buku2 ustaz Pahrol, ibnu Qayyum al-Jauziah, uztaz ghazali ibrahim, muhammad alexander... novel BI ' The Unseen '....
selain buku.. aku nk tgk macam2 movie... tgk tv sepuas hati.. hehe.. tp pandai2 pilih siaran yang bermanfaat lah.. kalo stakat cerita yang 'kosong' ... x nak la aku tgk.. tgk lah channel al-Hijrah... banyak ilmu yang dapat kita tahu.. cite korea pon termasuk dlm senarai.. untuk hiburan.. x salah berhibur asalkan tidak lagho...
selain tu.. ak nk wt reunion ngn geng2 skolah naim dulu... lame dh x jumpe dorg.. rindu yang amat dh ni.. huhu.. selain tuh.. banyak perkara yang aku nk blajar drp umi ak..antaranya memasak... fuhh,,da lame aku tak beraksi kt dapur..kekok plak.. tkpe,,sekarang aku nk asah balik..
duk kt rumah... biasalah ank perempuan kan... jadik suri rumah la.. haha.. tambah2 lagi ank perempuan sulung.. kenalah tunjuk contoh yang baik utk adik2..

pagi2 mestilah dengar ceramah drp ustaz2..
tidak lupa juga untuk aku hafal surah2 pilihan drp al-Qur'an
selain tuh.. aku nk asah balik skill aku bawak keta.. dh 4 bulan x pegang stereng keta nih..
banyak lagi yang aku nk buat.. antaranya bajet untuk sem 3.. kena bersedia awal kan..
selain tu,, of course la ak nk bersedia untuk subjek sem 3 plak.. bace sikit2 setakat yang rajin.. >_<
ouhh... x lupa jugak utk meng update blog aku setakat yang yang rajin....
sesi lawatan pon ade jgk... nk melawat nenek di kampung.. serius rindu nasi kerabu atok yang sedap!
di samping itu.. tidak ketinggalan juga sesi kaunseling utk adik2 aku..hehe!!
n banyaaaakkkk lagi....
amboih.... cuti 3 bulan mcm cuti setahun plak..

takpe... aku tahu manusia hanya merancang..ALLAH yang menentukan segalanya... dengan izin ALLAH.. aku dapat buat ape yang aku rancang.. aminnn~
~~~ jika kau fikirkan kau boleh.. ~~~  nyanyi la plak..

ok lah.. sudah banyak aku membebel hari nih.. smoga bermanfaat.. insyaALLAH... uhibbuka fillah..
assalamualaikum....  ^^ semyuummm sokmo ^^


No comments:

Post a Comment