:: aku hanyalah seorang manusia yang masih bertatih mencari ilmu Allah yang sgt luas.. kalau ade silap dan salah sila KOMEN yer..Kongsilah Ilmu Walau Sebesar Zarah ::

Monday 5 August 2013

Sempatkah kita kembali kepada fitrah?

 السلام عليكم
 بسم الله الرحمن الرحيم

FITRAH.
Apa yang dimaksudkan dengan fitrah sebenarnya?
Fitrah adalah sifat batin semulajadi yang diberi oleh Allah sejak azali lagi. Sebagai manusia, kita juga mempunyai fitrah. Salah satunya adalah fitrah beragama. Semua orang memang sedang beragama, pernah beragama, dan akan beragama. Ini menunjukkan terbuktilah bahawa manusia memang tidak dapat lari daripada perasaan ingin beragama. 

Tapi anak muda sekarang sepertinya tidak beragama lagi? Macam mana pula tu? 
Cuba kita bandingkan antara orang muda dan orang tua. Orang muda selalu pergi shopping mall, lepak, clubbing, archade dan macam2 aktiviti hiburan lagi manakala orang tua selalu pergi masjid, mengaji al-Qur'an, dan sentiasa melakukan aktiviti untuk mendekatkan diri pada Allah SWT. 

Orang muda sebenarnya bukan telah hilang fitrah beragama tapi mereka lupa dan sedang enak dibuai nikmat duniawi yang bersifat sementara. Oleh kerana memegang kata2 'Muda hanya sekali, so kita enjoy duluuu', mereka jadi lalai dan tidak takut pada Allah. Mereka yakin bahawa mati hanya akan terjadi apabila umur mereka sudah lanjut dan itulah waktu yang sesuai untuk bertaubat. 

Bro!
Sis!
That is totally wrong!

Setiap hari ketika bangun dari tidur, kita tidak boleh yakin bahawa kita akan masih bernyawa sehingga malam. MELAINKAN Allah mengizinkannya. Jadi bersyukurlah jika kita sempat merasa umur tua. Kata Ustaz Azhar Idrus ; Orang yang paling bahagia adalah orang yang panjang umur dalam ketaatan pada Allah. 

Persoalannya, sempatkah kita kembali kepada fitrah?

Aku yakin bahawa sejahat mana pun seseorang itu, dia akan tetap kembali kepada Allah. Buktinya, Firaun yang memang terkenal dengan sifat kufurnya itu juga kembali beriman ketika hampir mati lemas dalam Laut Merah. Tapi apakan daya, dia sudah terlambat. 

Renungkanlah kembali kisah Firaun ini.

Dan Kami bawakan Bani Isra'il ke seberang Laut Merah, lalu dikejar oleh Fir'aun dan tenteranya, dengan tujuan melakukan kezaliman dan pencerobohan, sehingga apabila Fir'aun hampir tenggelam berkatalah ia ( pada saat yang genting itu ) : "Aku percaya bahawa tiada Tuhan melainkan yang dipercayai Bani Isra'il, dan aku adalah dari orang2 yang berserah diri (menurut perintah)". 

( Surah Yunus : 90 )

(Allah berfirman) : "Adakah sekarang (baharu engkau beriman), padahal sesungguhnya engkau dari dahulu telah kufur derhaka, dan engkau telahpun menjadi dari orang2 yang melakukan kerosakan?"

( Surah Yunus : 91 )

" Maka pada hari ini, Kami biarkan engkau (hai Fir'aun) terlepas dengan badanmu (yang tidak bernyawa, daripada ditelan laut), untuk menjadi tanda bagi orang2 yang dibelakangmu (supaya mereka mengambil i'tibar). Dan (ingatlah) sesungguhnya kebanyakan manusia lalai daripada (memerhati dan memikirkan) tanda2 kekuasaan Kami! ".

( Surah Yunus : 92 ) 

Sebab itulah mayat Fir'aun atau dikenali juga sebagai mumia masih lagi dapat dilihat dan dipamerkan untuk tontonan umat manusia. Jadi, adakah kita mengambil i'tibar? Ask ourselves.



Akhir kalam, sebelum terlambat, kembalilah!
Kembalilah kepada fitrah manusia. 
Ya'ni agama islam. 

Senyummm sokmo =)))) 

No comments:

Post a Comment